Wednesday, November 16

א געזונטע ווינטער

א געזונטע ווינטער
אקוה שתאפשרו לי להציע דברים כהווייתן קדם מלכי רבנן ותלמידיהון, קוראיכם הנעימים:
בהתקרב ימי טבת הקצרים - ובפרט שכבר החזירו את השעון אחורה - אולי כבר עכשיו הזמן להתחיל ולהזכיר להזהיר ולעורר את אחב"י שימנעו מלנסוע אחרי השקיעה בערש"ק, אשר שתי רעות נסובות מזה:
א. סכנת הולכי רגל
ב. ספק חלול שבת בריש גלי
אקוה שמע"כ ימחול לי הקטן על שלקחתי את האומץ לחוות דעה לגדולים וחשובים ממני בהרבה אלא שכמעט נדרסתי בערב שמיני עצרת של שנה זו  ממכונית שמנהיגו החליט לנסוע לבית המדרש או למקוה זמן כביר אחרי זמן כניסת החג ובפחזותו כי רבה עשה מה שעשה בפזיזות מופרזת עד שבנס יצאתי בלי פגע.
עם קצת מחשבה תחילה אפשר להציל יהודים יקרים, שמוסיפים מחול על הקדש אלא שלפעמים - מהלחץ זו הדחק - המה נמנעים מלהגיע לסוף מעשה, כדי שיוכלו נהגי הרכבים להזדרז עם ה"עשרתם, עירבתם, הדליקו את הנר" בעוד היום גדול:
א. לסדר תזכורת בטעלעפאן (או בשמותיו הנרדפים: סעלל, פלאפון, מובייל, נאטעל או גע-עס-עם) - שיצלצל שעה-שעתיים לפני זמן הדה"נ.
ב. להכין רשימה של הדברים שנזכרים בדקה האחרונה כשאם הבית מדליקה נרות שבת: נקוי הפמוטים, הטבת הנרות, שפיתת החמין, חיתוך הנייר ודומיהם בליל שישי.
ג. להתארגן עם בני הבית לוודא שהם מסכימים לוותר על השעה או חציו ממש לפני הזמן כדי לאפשר לבעל הבית לקבל את השבת כהלכתו.
ד. לארגן התכנסות רבתי בבתי כנסיות ובבתי מדרשות, בישיבות קטנות וגדולות תיכף עם כניסת השבת, ללמוד הלכה, דרוש, מוסר או חסידות או לומר שיר השירים עם הילדים. 
ה. לעצב מודעה יפה ומושך את העינים ואת הלב לעורר על זה הענין ולסדר עם הגבאים די בכל בי כנישתא שלא יורידו את המודעה משך כל החורף כך שלא יצטרכו לפרסם מודעה זו כל פעם מחדש, (כדי לחסוך בהוצאות).
הזמן היותר מועיל לעורר על ענין זה הנו לפע"ד מיום ראשון בשבת עד יום חמישי בשבת, שאז יש מספיק זמן לעכל את הרעיון שאפשר ואפשר לטכס עצות כך שבהגיע הזמן להוציא הדבר לפועל זה יהיה בלי שום מניעות ובנעימות באין לחץ ודוחק וד"ל. 
ואסיים בברכת א גוט שבת וכט"ס
מנשה (בעק) שארף
First published on 27/10/2016 on Jewish P.O.S.T. - the Jewish Voice for the People Of South Tottenham

The following Nusach is for 5779:

א געזונטע ווינטער
אקוה שתאפשרו לי להציע דברים כהווייתן קדם מלכי רבנן ותלמידיהון, קוראיכם הנעימים:
בהתקרב ימי חורף הקצרים - ובפרט שכבר החזירו את השעון אחורה - אולי כבר עכשיו הזמן להתחיל ולהזכיר להזהיר ולעורר את אחינו בני ישראל שימנעו מלנסוע אחרי השקיעה בערב שבת קדש, אשר שתי רעות נסובות מזה:
א. סכנת הולכי רגל
ב. ספק חלול שבת בריש גלי
אבקש מחילתכם על שלקחתי את האומץ לחוות דעה לגדולים וחשובים ממני בהרבה אלא שראיתי כבר כמה פעמים מכונית שמנהיגו החליט לנסוע לבית המדרש או למקוה זמן כביר אחרי זמן הדלקת נרות ובפחזותו כי רבה נסע במהירות מופרזת שגבלה עם סכנת נפשות, בפרט שבשעה זו הולכים אבות ובנים לבתי כנסיות ובתי מדרשות.

יהודים יקרים, עם קצת מחשבה תחילה אפשר להנצל מהלחץ זו הדחק כשמוסיפים מחול על הקדש כדי שיוכלו נהגי הרכבים להזדרז עם ה"עשרתם, עירבתם, הדליקו את הנר" בעוד היום גדול:
א. לסדר תזכורת בטעלעפאן שיצלצל שעה-שעתיים לפני זמן הדלקת הנרות.
ב. להכין רשימה של הדברים שנזכרים בדקה האחרונה כשאם הבית מדליקה נרות שבת, כמו: נקוי הפמוטים, הטבת הנרות, שפיתת החמין, חיתוך הנייר ודומיהם בליל שישי.
ג. להתארגן עם בני הבית לוודא שהם מסכימים לוותר על השעה או חציו שלפני הזמן כדי לאפשר לבעל הבית לקבל את השבת כהלכתו.
ד. לארגן התכנסות רבתי בבתי כנסיות ובבתי מדרשות, בישיבות קטנות וגדולות תיכף עם כניסת השבת, ללמוד הלכה, דרוש, מוסר או חסידות או לומר שיר השירים עם הילדים. 
ה. לעצב מודעה יפה ומושך את העינים ואת הלב לעורר על זה הענין ולסדר עם הגבאים די בכל בי כנישתא שלא יורידו את המודעה משך כל החורף.
הזמן היותר מועיל לעורר על ענין זה הנו לפי עניות דעתי מיום ראשון בשבת עד יום חמישי בשבת, שאז יש מספיק זמן לעכל את הרעיון שאפשר ואפשר לטכס עצות כך שבהגיע הזמן להוציא הדבר לפועל זה יהיה בלי שום מניעות ובנעימות באין לחץ ודוחק. 
ואסיים בברכת א גוט שבת, השכן שלך

אם אי מי מהקוראים רוצים לדעת מי כתב את הנ"ל אפשר לתת את הפרטים שלי: Menasche Scharf, 00447974160252


Shabbos has been, is coming and will be - be part of it!



No comments: