Monday, November 13

מיליונים עבור לולב של דולר - חלק ד

מיליונים עבור לולב של דולר - חלק ד
בארצות הברית, קיימת אפשרות הזמנת לוחית רישוי למכונית עם אותיות במקום מספרים, "כרצון איש ואיש". נהגתי להחליף את לוחית הרישוי פעמיים בשנה, כדי לפרסם דרכם מסרים חינוכיים שונים. כמובן, שבגלל מבצעי ארבעת המינים, היו לי גם לוחיות רישוי בשם: "לולב" –LULAV, "אתרוג" – ETHROG, ו- "שבת" - SHABAT . בוועידת עסקנים אורתודוקסיים, הצעתי לבחור לוחיות רישוי בעלות מסר חינוכי, במקום זהות אישית. ואז לץ אחד התלוצץ: "ראב"ד! ומדוע אין לך לוחית בשם "מקוה"? אמנם הוא צדק, אך רעם הצחוק מ-200 העסקנים שפרץ והרעיד את האולם העליב בזמנו, עד נטישת הוועידה ישירות למשרד הרישוי. כעבור שבוע קבלתי את אשר בקשתי לוחית בשם: "מקוה-5" =MIKVE-5, עבור המכונית המשפחתית השניה, ועכשיו היה עלי להסביר בכתב, מדוע מקוה, ומדוע 5. הראשון שקרא את המאמר, בדחן צעיר, שלא ראה מקוה מימיו, ביקש ממני: "בפעם הבאה שתלך לאמבטיה הגדולה שלך, אנא קח אותי אתך"! הייתי בטוח שחיפש רק סיור, אך ירד לטבול במקוה מייד אחרי, ובמכתב שקבלתי יומיים אחרי, תיאר את הטבילה כמאורע המרומם ומרגש ביותר בחייו. וזה הספיק להמשך דרכי בפרסום והפצת רעיון המקוה סביב העולם, עד הלום.
מכתבו הוכיח כוחו של מאמר משכנע. ולכן, הבאתי כמות לוועידה הבאה, בהצעה שישתמשו בו בקהילותיהם. נתקלתי במחסום פסיכולוגי קשה מעבר עד היום, של צעיר וזר המנסה להסביר לזקנים וחכמים ממנו את אשר הם מנסים להשיג בצורות ובדרגות הצלחה שונות. 27 שנה אחרי, העובדה שסביב העולם אחוז שומרי המצווה הוא מזערי, זועק לשמים, את חובתנו למבצע הסברה כולל, עם מיטב החומר המשכנע, ושיגיע לכל יהודי בשפתו ובאשר הוא שם. אמנם ב- 25 שנה אחרונות, אני עובד 24 שעות ביממה בהתנדבות, ללא משכורת, מלבד השקעה של חמש ירושות, אבל "ציפור אחת לא מביאה את האביב", ואנו זקוקים לכוחות משותפים, רבים ורציניים, לקידום הנושא.
מוכר הספרים, שהבחין ביגוני, ניחם: "אם זה נושא חייך, קרא את ספר המקוואות המרשים, "מימי גן עדן", מהרב אריה קפלן ז"ל. שזה עתה ראה אור, וההפצה קשה"! זוגתי ואני "בלענו את הספר", והשתדלתי להפיצו. התיידדתי עם הרב קפלן בהיותו רב נוער בתי הכנסת –NCSY, ואני דרשתי וחרטתי בוועידות את שמם היהודי על סיכות ושלטים כחלק מפעולותיי נגד ההתבוללות. ולכן, אחרי מותו הפתאומי, אשתו הרשתה לי בכתב, תרגום והפצה בכל השפות. תרגמתי לעברית, שילמתי תרגומים והדפסתי במספר שפות.
חילקתי חינם: מעבר למיליון ספרים, עלונים, פוסטרים, תמונות-גלויות וקסטות ווידאו סביב העולם. הגבלות תקציב, אילצו להתמקד בוועידות עסקנים, מחנכים וראשי עם. כי כל אחד מהם מסוגל להעביר את המסר למאות תלמידים, לאלפים ולרבבות מחברי קהילותיהם, עם קצת רצון טוב, עוז ומעוף, ונכונות להקרבה אישית.
דוגמא מרשימה ומחייבת: מלבד מקוואות רבים שנבנו תודות לדרשות וחומר ההסברה שערכתי, והפצתי במיליונים, ומעבר לאלו שכתוצאה מפעילותי התחילו לשמור את המצווה, ושאת מספרם המדויק, בגלל רגישות הנושא, רק בשמים יודעים אם הם יחידים, מאות, אלפים או רבבות, בקהילה רחוקה, בעידן המודרני, של נוחיות ופינוק מקסימאלי, מחומר הסברה שלי, התחילו לשמור כל המצוות, וגם בנהר מסוכן, ולמרות קור החורף, עד שנבנתה המקווה. למדתי להתמיד ולהמשיך, גם אם לא מצליחים לכבוש את העולם בבת אחת, וגם אם אין ההצלחה מאירה פנים מייד. והרי עוד דוגמא:

הופתעתי בשדה התעופה על ידי מנהל חינוכי לשעבר, ומייסד ארגון המחנכים. נאנחתי: "ועדיין קוראים לך ג'ערי? הלחינם התבזבזו כוחותיי"? וענה: "בוא ואראה לך את פירות עבודתך בקודש"! וקרא לבנו שהדריך קבוצה של 100 תלמידים, הממריאים לשנת לימודים בארץ, וביקש שיציגו את עצמם לפני, ולכולם היה רק שמות יהודיים. והמשיך: "לי יצחק קוראים ג'ערי, בגלל סחר בינלאומי במקומות רגישים, אבל לדור הצעיר, אצלנו במערב הפרוע, בזכותך הגדולה, שמות וזהות יהודית, וכן בנושא הרגיש של מקוואות". ובמכתבו הוסיף: "במשך למעלה מעשרים שנה שהתמדת בעבודת הקודש, עזרת לדור שלם של מורים לקרב ליהדות, העשרת וחיזקת את עמנו במלחמה נגד סחף והתבוללות. טביעת האצבעות שלך ניכרת על דורנו"!
יסדתי את מוזיאון המקוואות, הדפסתי מאמרים וספרים שלי, וכיום לפני הדפסת הספר:
מקוה  -  ♦"מים חיים". ♦תקוות עם ישראל! ♦ לעמוד לבד עם בורא עולם! לא לגברים בלבד! (גם מקוה כלים). גלו מדוע?
צילום סביב העולם עבור מוזיאון המקוואות חייב תכנון ומצלמות מהשורה הראשונה. ולכן, בתחנה האחרונה שלי כמדריך הקהילה, ניצלתי את המיכשור החדיש וצילמתי כל תלמיד באופן שבתמונה רואים את הראש והחזה ואת כל ארבעת המינים בשלמותם מוחזקים בידיו.הגדלתי ומסגרתי את התמונות, כדי שלא יוכלו להיכנס לאלבום או מגירה, ויתאימו רק לתליה על הקיר. תלמיד שקבל לולב הוא ברך עליו רק שבוע אחד, ומצפה לקבל גם בשנה הבאה. ומי יודע האם יהיה שם מי שיתן לו שנית? מי שקבל גם תמונה גדולה שתלה על הקיר, הוא ממשיך לראות ולחיות עם ארבעת המינים במחשבתו במשך שנים רבות, וכשיגדל בוודאי יקנה בעצמו את ארבעת המינים, ומצווה גוררת מצווה.

No comments: