Thursday, December 22

- - - - עניינים שונים - - - - -


שבת לד עא ואית. . לאקופי - אולי נקרא הקוף בשם זה מפני שהוא מקיף ומסתובב באילנות או מפני שהוקף מבן אדם לחיה
הסיבה שישנם כמה סוגי קופים מפני שכל העולם בנה המגדל ומהם היו שנענשו ליהפך לקוף אז אלה שבאו משם נראים היותר קרוב לאנשים רגילים ואלה שמוצאם מאנשי יפת אזי יש להם שיער צהוב ועורם בהיר יותר מקופים האחרים ואילו הקופים שדומים ביותר לכושים הם מחם
Petty פתי
Ruthless רות
פתן inPython
Ord-eal צו א-ל
נעבעך - נבוך
Boor - בור

קול אחד, קולות רבים או רבות?

שבת דף כך עב אמר לה ההוא סבא תנינא ופרשי שונה אני. ידוע דכ״מ שכ׳ ״ההוא סבא״ הכונה לאליהו הנביא.  צ״ע בתד״א אם מימרא זו מופיע שמה

בטחון והשתדלות: עיין באר התורה (אחד מיא מפרשי רשי) עה״פ (במדבר טז כ׳ כ״א) וידבר וגו׳ הבדלו בד״ה ומה שהוצרך לומר וכו׳ ולי נראה שבכל הניסים

- - - - - - ע׳ שנה - - - - - -
- שבת לג עא גזר דין של ע שנה
-
- - - - - - כ״ב שנה - - - - - -
- בספר אור עינים אות ח׳ ערך חצות מהרה״ק מקאמארנא
- כב אלף לויים במדבר ג׳ ל״ט 
- כב שנה היה יעקב בדרך
- כב שנה היה יוסף נעלם מאביו 
- הוסיפו לבנימין הצדיק כב שנה
- הוסיפו לרבי יוסי כב שנה - קב הישר פרק ל"א - הינוקא בכה ש"ע דמעות, כמספר צפר: זה מה שהוא בכה "כי יקרה קן 'צפור' לפניך".
- הוסיפו להרב קרייסווירטה כב שנה
 - רבי מענדיל מרימאנאוו דרש בשבת קדש על פרשת המן משך כב שנה. מראה יחזקאל השלם חלק א׳ עמוד טז ד״ה כל
 - מנשה המלך
 - סנהדרין דף ק״א ע״ב (?)
 - א׳ אברהם תלמיד האר״י הק׳ חי כ״ב שנים שנוספו לו אחרי עלותו ירושלימה להתפלל אצל הכותל המערבי על שכינתא בגלות 
 - רבה מלך בפני רב יוסף כב שנה בפומבדיתא
 - מגילה ו׳ ע״א וכתובות קי״א ארבב״ח א״ר יוחנן כו׳ עשרין ותרתין פרסי וכו׳
 - אחאב מלך כב שנה על שלא הסגיר ס״ת למלך ארם
 - כב שנה היה המן ספר של כפר קרצום מגילה טז עא
 - כב שנה מאז שגמרו את בנין בהמ"ק השניה עד שבנו החומות במקום קלעים שהיו שם לפי זמן. מס' מגילה דף יוד ע"א, ברש"י ד"ה קלעים להיכל, מעזרא פרק ג'(?)  
 - Mishnayos 71 Perushim, Misgeres Zohovon Nedorim,

כ״ב עטרות לכ״ב אלף אנשים משבט לוי עיין פסיקתא ג״א על עשרת הדברות


האם \ למה צריך לעמוד כשאומרים בתענית צבור באמצע קריאת התורה לשלישי "השם השם א-ל רחום" וכו'
כיסוי הדם בצום גדליה עיין גמרא ביצה דף ו' ע"ב כשעושים כפרות
האם מותר לענות ברוך הוא וברוך שמו באמצע חזרת הש"ץ דמוסף בראש השנה

שבעים לשון

בגתן ותרש דיברו לשון טורסי

------ עיונים ------
 -  במדבר יא כא כב פרשי הצאן ובקר ישחט מביא בשם הספרי ומתוספתא פרק ו׳ ממס׳ סוטה 
לבאר וללבן המילים: ותהי אכילה זו מספתן ״עד עולם״
עיין נחלת יעקב ד״ה זה אחד מארבעה דברים
 -  חלה גימטריה 43 ביצים והתג על האות ׳ה׳ רומז לחומש ביצה
 - "כי כל"גימטריא "יסוד" מדת  
 - אברם גימטריא אדם במספר קטן

"ש"ומר "פ"יו ו"ל"שונו ר"ת שפל

ציצת כתוב בתורה אלא שעם ה״יו״ד״ שלובש הטלית אז הוא משלים לחשבון תרי״ג

  -  יהושע פרק ב׳ פסוקים יח-יט הנה אנחנו וגו׳ והיה כל אשר יצא וגו׳ וקשה דהלא בפסוק טו כתיב ובחומה היא יושבת והאיך נותרו בחיים כשטבעו חומות יריחו בארץ?
 -  
          -------- הלכה למשה מסיני -------
הל״ם מסיני תענית ב עב א״ד א׳ אבנה גמרא גמיר לה. נראה שאין זה הל״ם

שמות טז פסוקים כ׳ כב, כד, כז, כח: קושיא א: למה לא אמר השם ״עד אנה מאנתם״ אחרי פסוק כ? קושיא ב: למה כתוב בפסוק כד ״ולא הבאיש״ וכו׳? קושיא ג: למה לא נענשו דתן ואבירם על שהותירו מן המן? אולי אפשר לומר שכשהותירו דתן ואבירם מן המן היה אפשר ללמד עליהם זכות שרצו להראות לעם מה יקרה כשמותירים. אכן ביום השבת בבוקר כשלא הבאיש המן היה ניכר הנס, מאחר שכבר היה להם נסיון שהבאיש ועכשיו זה לא קרה. אבל כשהם יצאו בשבת בבוקר לתור אחרי המו אז הוברר הדבר למפרע שלא היתה כוונתם להורות לעם אלא להכעיס. ולכן כתוב ״עד אנה מאנתם״ ולא נענשו עדיין שהם ישבו בשב ואל תעשה כשהשאירו.

רשי ישן רשי בראשית יח יד: שקבעתי לך אתמול. הלא זה היה אותו יום?!

שמות גיטין בערנארד
חובות הלבבות חלק א' עמוד כ"א "ושבים במרוצת תוחלת נכזבה" על משקל הפסוק ב.....  עיין מסלת ישרים פרק ב' זהירות

שם העיר פריז לראשונה היתה פאריש, משום שהיו פרושים מתאוות ולאחרונה הסבו השם לפריז - צ' וז' מתחלפין, משום שנעשו פרוצים

Parshas Vayigash
vayomer avinu (our ftaher in heavens said)
shuvu (do teshuva)
shivru lanu meat (just break yourself and your habits - just a little bit)
ochel (and then I shall bestow upon you parnossoh).

No comments: