Tuesday, January 24

Yad VaShem - Heartwarming

אחרי 76 שנה: בני הדודים ניצולי השואה התאחדו
פאניה בלקאי ראתה שאדם שאינה מכירה כתב במאגר קורבנות על אביה ששרד את השואה וטען שהיה גיסו. בירור העלה כי אחת מאחיותיו של האב ניצלה אף היא, וכי זה לא ידע על הישרדותו של זה. השבוע נפגשו ילדיהם, חלקם ניצולים בעצמם, והכירו לראשונה את קרוביהם: "אנחנו לא לבד. הורינו הופרדו, אבל התקווה ממשיכה גם אחרי מותם"
"עכשיו אנחנו לא לבד, מתברר שהתקווה חיה גם אחרי שאנחנו מתים". כך אמרה היום רבקה פצ'ניק, ניצולת שואה, בעת שהתאחדה לראשונה עם שני בני דודים שעל קיומם כלל לא ידעה. "אימא סיפרה תמיד שכל המשפחה נרצחה במלחמה. אני לא יכולה לדבר מרוב התרגשות מאז שגיליתי שאח של אימא נשאר בחיים", הוסיפה פצ'ניק, שהופרדה בילדותה מאמה ומצאה מחסה ביער עם פרטיזנים – והתאחדה עם אמה רק שנים לאחר תום המלחמה.
המפגש המרגש והנדיר נערך היום במוזיאון "יד ושם", 76 שנים לאחר שבני המשפחה נפרדו וכלל לא ידעו זה על הישרדותו של זה. במפגש נפגשו שני זוגות של בני דודים מדרגה ראשונה. מיד ושם נמסר כי איחוד משפחות מסוג זה, שבו קיימת קרבה משפחתית קרובה כל כך, מתקיים רק בפעם השנייה בחמש השנים האחרונות.
בני הדודים מקרבה ראשונה, שלעולם לא פגשו אלה את אלה ולא ידעו עד לפני כמה ימים אלה על קיומם של אלה, התחבקו והזילו דמעות רבות כשנפגשו היום לראשונה. האיחוד התאפשר הודות לסיוע שהם קיבלו ממחלקת יעץ ומידע באגף הארכיונים ביד ושם, שערכה עבורם חיפוש בדפי העד ובמאגר ITS (שירות האיתור הבינלאומי שנמצא בבאד ארולסן שבגרמניה).

בירור על "הנצחה שגויה" הוביל לאיחוד המרגש

הסיפור הנוכחי החל לפני כמה חודשים, כאשר בת דודתה הבלתי-ידועה של רבקה, פאניה בלקאי – בתו של ניצול השואה ניסן בנד – מצאה במאגר המרכזי של שמות קורבנות השואה של יד ושם דף על אביה שנכתב על ידי אדם שהיא לא הכירה, בשם שמחה בורנשטיין, שציין כי הוא גיסו של בנד. לבנד היו חמש אחיות שהוא היה בטוח שכולן נספו בשואה, ועל כן לא היה ברור איך ייתכן שיש לו גיס. ב-1939 ברח בנד לברית המועצות ושם נשאר אחרי המלחמה עד מותו ב-1983, וילדיו – פאניה וגנאדי – עלו ארצה עם משפחותיהם בשנות ה-90.
פאניה הגיעה ליד ושם בשבוע שעבר כדי לברר מי הנציח "בטעות" את אביה. מחלקת יעץ ומידע במוזיאון ערכה עבורה מחקר, ובמסגרתו התגלה כי גם אחת מאחיותיו של בנד, ינטה בורנשטיין, הייתה בברית המועצות בזמן המלחמה – ושרדה. בהמשך התגלה כי היא עלתה ארצה ב-1948 עם בעלה שמחה וארבעת ילדיה – הירש-לייב, אברם, רבקה וחנה. כמו כן התברר כי שתי הבנות, רבקה וחנה, חיות ונמצאות בארץ.
היום נפגשו לראשונה רבקה וחנה עם בני דודם פאניה וגנאדי. "כל השנים חשבנו שאנחנו לבד. בשואה אני הייתי ילדה קטנה, נפרדתי מאימא שלי. הייתי עם קבוצת ילדים והבריחו אותנו מפולין. התאחדנו רק אחרי כמה שנים", סיפרה פצ'ניק ל-ynet. "כל השנים חשבנו שאין לנו משפחה, והיום קיבלנו משפחה. הרגשתי דפיקות לב. הרגשתי שאני לא לבד, שיש לי מישהו. שאנחנו כבר לא לבד".

לדברי אחותה, חנה מושקוביץ, "גדלנו עם המחשבה שאין משפחה, שמי שנשאר בפולין – הלך. אבל עכשיו יש לי משפחה גדולה. ההורים לא סיפרו לי. לא ידעתי כלום. היום בפעם הראשונה אני פוגשת משפחה. התקשרו אליי מיד ושם וסיפרו לי שיש לי בת דודה שמחפשת אותי. בהתחלה הייתי המומה. חשבתי שאולי טועים. ואז התחלתי להבין שזה אמת. היום כשנפגשנו נורא התרגשתי. הרגשתי חיבור ממבט ראשון, שהתרחבה משפחה".
בת דודם של השתיים ויוזמת האיחוד ללא ידיעתה, פאניה בלקאי, התקשתה לדבר. "אני מאוד מתרגשת ושמחה", אמרה. "אבא חיפש וחלם למצוא משפחה כל החיים. הוא היה לבד. בסופו של דבר, היום במפגש הזה, החלום שלו התגשם". אחיה גנאדי הוסיף: "תמיד הייתה לו תקווה שנמצא משפחה, שנמצא זה את זה".
 יו"ר יד ושם, אבנר שלו, ביקש להדגיש את חשיבות מילוי דפי העד. "אני קורא למשפחות שיתכנסו בקרוב להדלקת נרות חנוכה לבדוק אם הונצחו בני משפחתם שנרצחו בשואה במאגר השמות של יד ושם, ולמלא דפי עד על קורבנות ששמותיהם עדיין לא נמצאים במאגר", מסר.
 4.6 מיליון שמות נאספו על ידי יד ושם וכיום נמצאים במאגר המרכזי של שמות קורבנות השואה של המוזיאון באינטרנט. במאגר ניתן לערוך חיפושים באנגלית, עברית, רוסית, ספרדית וגרמנית. פרטים נוספים ניתנים במספר הטלפון 02-6443808 ובמספר 02-6443235 לדוברי רוסית.

No comments: