Tuesday, September 27

סרט היסטורי נדיר ממרן רבי פיניע'לה מאוסטילא זצ"ל לעמבערג תרפ''ט

התרגשות בקרב חסידי סקווירא ראחמיסטריווקא ובעלזא ובכל מקהלות חסידים כאשר נחשפה לראשונה תיעוד היסטורי נדיר מהרה"ק רבי פינחס מאוסטילה זצוק"ל הי"ד על מדרגות בנין בעיר למברג (לבוב) גליציה בשנת תרפ"ט.רבי פיניע'לה היה מפורסם כגאון אדיר שר התורה מצויין בחריפות ובקיאות מבהילה, קדוש ונשגב שהיה שרוי בתענית כל ימיו, ומאידך תמיד שומע שמחה ואהבת ישראל לכל יהודי. כל מי שהכירו היה מדבר בהתפעלות עצומה על צורתו הקדושה שהשאירה רושם אדיר על כל רואיו.

הוא היה בנו של הרה"ק רבי מרדכי מרחמיסטריווקא שעלה בערוב ימיו לירושלים בן הרה"ק רבי יוחנן מרחמס"ט זי"ע. רבי פיניע'לה היה חתנו חביבו של הרה"ק רבי ישכר דוב מבעלזא זי"ע שהעריצו עד לאחת.
כיהן ברבנות העיר אוסטילה ובסוף ימיו בפשעמישל. נהרג עקדה"ש בסאמבור ע"י הנאצים ביום י"ז באייר ל"ב בעומר. דברי תורתו כונסו בספר שארית לפינחס.

מכל משפחתו שהועלו על מוקדה בשואה הי"ד נותר רק שריד אחד: בתו הרבנית טראני ע"ה ובעלה חתנו כ"ק מרן רבי יעקב יוסף מסקווירא זי"ע.
התיעוד הנדיר הזה נמצא כל השנים בארכיון מוזיאון השואה, ורק בימים אלו הוברר מעל כל ספק שהמדובר במהר"פ מאוסטילא.
אחת ההוכחות היא מהמשב"ק שרואים לצדו יורד במדרגות ומוכר גם מתמונה אחרת בהלויית הג"ר מאיר שפירא זצ"ל מלובלין בשנת תרצ"ד. (מצורפת).
יצויין כי רבי פיניע'לה היה בתרפ"ט רק בן 49 בלבד, ובתרצ"ד היה בן 54 בלבד - והיה נראה כבן שבעים שנה.

No comments: