Tuesday, July 26

לפרשת בלק

פרשת בלק (פרק כ"ב פסוק י"ח) לעשות קטנה או גדולה

ידועה קושיית הגאון מוילנא: אם קטנה אינו יכול לעשות גדולה כל שכן?

ואולי יש לומר באופן אחר .לפי מה שמובא בגמרא (סנהדרין דף ק"ה:, ברכות דף ז. ועבודה זרה דף ד:): רגע כמימרא. וכמה רגע? אחת מחמש ריבוא ושלושת אלפים ושמונה מאות וארבעים ושמנה בשעה (53,848), זו היא רגע.

בתוספות: ואם תאמר, מה היה יכול לומר בשעה מועטת כזאת? ותירצו שהיה יכול לומר 'כלם' והקדוש ברוך הוא הפכו ואמר 'מלך'. ורבי אליהו היה מפרש שאין צריך רק להתחיל, תדע שהיה רוצה להאריך. (בערוך השולחן פוסק מזה דצריך רק להתחיל קריאת שמע ותפלה לפני זמנם).

אולי לפי שני התרוצים בתוספות יש לומר שזה פירוש 'קטנה' - מרמז לתירוץ הראשון: 'כלם', ו'גדולה' רמז לפירושו של רבינו אליהו או אולי אפשר לרמז להיפך: 'קטנה' לפי פירוש רבינו אליהו, דרק היה מתחיל ו'גדולה' לפירוש הראשון של תוספות: היינו כליה לשונאיהם של ישראל ח"ו.

מרבינו אליהו .אפשר ללמוד הרי מדה טובה מרובה באלפים נמצא לפי זה הרי כנגד אותו רגע יש מליוני רגעים שאפשר לברכם ואפילו רק להתחיל ויקויים בהם הרי רואים בזה כוחה של ברכה שמברכים זה את זה אפילו ברכה מועטת ומהדיוט .(דהקללה היה מבלעם שהיה רשע ואין לו חלק לעולם הבא).

קבלתי מידיד נעורי הרב ר' שלמה בצלאל - צלי - לונטצער שליט"א מלייקוואד יצ"ו.

(וקצת קשה, שאם נחשוב שישנם ששים דקות לשעה ובכל דקה ישנן ששים שניות, הרי בסך הכל זה 36,000 שניות. וידוע מהחפץ חיים שבדק ומצא שאדם בינוני יכול לומר כמאתיים מלים לקדה, הרי בכל שעה אפשר לומר 12,000 מלים, נמצא שכל מלה אורך כשלישית השניה (0.3333333333333333) וצ"ע.)

No comments: