Monday, May 29

הערות על משניות בדפוסים שונים

 כבוד הרב בערלין שליט"א

בדבר: תקוני טעויות הדפוס במשניות פורמט כיס

אקוה שמע"כ ימצא תועלת רשימת התקונים דלהלין, שהצטברו אצלי משך העשור האחרון.

כל אותם השנים שבזכות השקעתכם בהדפסת המשניות במדה כה שמושי לא עלה בדעתי
להטריח אתכם, אמנם מאחר של"ע נפטר עלי אאמו"ר הכ"מ חשבתי שאשתף אתכם בהגהותי
ואקוה שיהא לזכות ר' דוד בן ר' מרדכי אליקים הכ"מ.

במשניות מסכת עדויות, מהדורת "משנה לנשמה"פרק ו' משנה ב' ברע"ב ד"ה מרובה טומאת החיים "מטמא בכל שהו" זה טעות הדפוס צ"ל: "מטמא בכל שהוא"

במשניות מסכת עדויות, מהדורת "משנה לנשמה" פרק ג' משנה י' "מימיהן של בית אבא לא היה אופין" זה טעות הדפוס צ"ל: ""מימיהן של בית אבא לא היו אופין"

במשניות מסכת עדויות, מהדורת "משנה לנשמה" פרק ד' משנה ו' ברע"ב ד"ה "בית שמאי אומרים כדי סיכת אבר קטן טהור" זה טעות הדפוס צ"ל: "בית שמאי אומרים כדי סיכת אבר קטן" (זהו הד"ה - כמו בגוף המשניות( ואח"כ מתחיל פירוש הרע"ב: "טהור, טפי מהכי, טמא"

במשניות מסכת עדויות פרק ה' משנה ה' ברע"ב ד"ה "ובית הלל אומרים מטמא... "הוא חשב" זה טעות הדפוס צ"ל: "הוא חשיב"

במשניות מסכת עדויות פרק ה' משנה א' במשנה מובאים: דם נכרית, ודם טהרה של מצורעת, כרוקה וכמימי רגליה.  אמנם ברע"ב ובפירוש הרמב"ם מובאים: דם נכרית, כרוקה וכמימי רגליה, ודם טהרה של מצורעת. אמנם ברע"ב למשנה זו במס' נדה פ"ד מ"ג הסדר: דם נכרית, ודם טהור של מצורעת כרוקה וכמימי רגליה, אבל בפירוש הרמב"ם שם הסדרכרוקה וכמימי רגליה, ודם טהרה של מצורעת ודם יולדת שלא טבלה. וצריך ברור גרסאות אלו.

במשניות מסכת עדויות פ"א מ"ג ברע"ב ד"ה שחייב אדם וכו' כדרך בני אגם - אולי צ"ל "אדום" כמו בדפוסים הקודמים?

במשניות מסכת עדויות פ"ז מ"ט ברע"ב ד"ה מפני תקנת השבים. מלים אלה לא מופיעים בגוף המשנה

במשניות מסכת עדויות פ"ח מ"ז ברע"ב ד"ה בית הצריפה. צ"ל צריפה.

במשניות מסכת עדויות שמא עולה מצאת בי? אמר לו לאו מעשיך יקרבוך וכו. אם לא מצא בו עולה הרי הבן ראוי להיות מקורב ולמה לא רצה לפקוד עליו לחבריו?

במשניות מסכת עדויות מהדורת "וגשל", פרק ב' מ"ד ברע"ב ד"ה תזרע. מלת "הכרם" מוקף בסוגריים: (הכרם) ומלת הגפן מוקף לבנים: [הגפן].  אותו הגהה צריך להיות גם בד"ה לא תזרע: (הכרם) [הגפן].

במשניות מסכת סוכה הוצאת טל מן דף ל"ג עמוד א' ברש"י ד"ה יש דיחוי אצל

במשניות "משנת אליעזר" מסכת חולין פרק ד' משנה ז' "חב עליה" זה טעות הדפוס צ"ל "חשב עליה"
במשניות "משנת אליעזר" מסכת חולין פרק ט' משנה ד' "ר"ע אומר לא במגע ולא במא" זה טעות הדפוס צ"ל "ר"ע אומר לא במגע ולא במשא"

במשניות מסכת בבא קמא המלה חייב חיב להיות חיב

במשניות מסכת אהלות פ"ז מ"ד דפוס טטטטטטטטטטט ברע"ב ד"ה אין לנפלים יש לסנאי להלך נלפע"ד שזה טעות הדפוס וצ"ל לפנאי בפה ולא בסמך ואכן כך גירסת התוי"ט בד"ה טטטטטטטטטטטטטט כשמביא דברי הרע"ב

במשניות מסכת ביצה מהדורת "וגשל" פרק ב' משנה ג' ברע"ב ד"ה אבל לא מטבילין: שאין נותנין אותן בכלי, עץ טמא שצריך טבילה לכלי. זה טעות וצ"ל: "שאין נותנין אותן בכלי עץ, טמא שצריך טבילה לכלי".

במשניות מסכת מעילה פ״ג מ״א: אם הלכה, נקבל; ואם לדין, יש תשובה. וקשה דהרי אין אדם דן ק״ו מעצמו אא״כ קבלו מרבו?!

hayaeinfeld@gmail.com
hayaein@gmail.com

No comments: