Thursday, May 11

Mikva Tikva Update May 2023: פירוש ״מאור ושמש״ על פסוק א׳ בפרשת אמור

ידידיי היקרים,

להלן פירוש ״מאור ושמש״ על פסוק א׳ בפרשת אמור אל הכהנים:

במדרש רבה דבר אחר: אמור אל הכהנים, ההא הוא דכתיב "יראת השם טהורה עומדת לעד" אמר רבי לוי מיראה שנתיירא אהרן מלפני הקדוש ברוך הוא זכה ונתנה לו הפרשה הזו שאינה זזה ממנו ולא מבניו ולא מבני בניו עד סוף כל הדורות.

צריך להבין שלכאורה נראה שבעוונותינו הרבים נפסק זאת שכלנו טמאי מתים ודברי התנאים ברוח הקודש נאמרה ונראה בזה על פי מה דאיתא בגמרא "מנין לבעל קרי שאסור בדברי תורה" ודרש הגמרא שאף לרבי יהודא שאינו דורש סמוכים בכל התורה במשנה תורה דרש ולמדו בגמרא מן "והודעת לבניך ולבני בניך" וסמיך ליה "יום אשר עמדת לפני השם אלהיך בחורב" מה להלן ברתת ובזיע ובאימה וביראה אף כאן באימה וביראה ברתת ובזיע.

נמצא למידין מכאן שאי אפשר לו לאדם שישיג תכלית יראת השם אלא אם נזהר בטבילת עזרא וכן פרש רש"י למעלה בדבור המתחיל "שאני ברכת המזון" הביא רש"י לשנא אחרינא שאני תפלה דלית ביה קבלת מלכות שמים אבל קריאת שמע דאית ביה קבלת מלכות שמים שמקבל את השם יתברך לאדון ולמלך מיוחד אסור להרהר בו עד שיטבול.

הרי שבלתי אפשר לידע מההיא יראה שילמוד ויתפלל ברתת ובזיע כי אם שיהיה נזהר בטבילת עזרא ואם הוא לומד או מתפלל ואינו נזהר בטבילה זו אי אפשר בשום אופן להגיע לגופי תורה ומצות ואם הוא לומד ספרי קבלה והוא בלתי טהור יוכל לבוא חלילה על ידי זה לידי אפיקורסות ובזמנים הקודמים שהיה דבר השם יקר בימים ההם ולא היו יודעים מיראת הרוממת כלל זאת היה מחמת שהיו לומדים תורה ולא נזהרו בטבילה זו.

והכת ש"ץ ימ"ש שהיו אז בימים ההם ומזה נעשו אפיקורסים שלמדו ספרי קבלה בטומאת הגוף והיה העולם שמם עד שבאו שני המאורות הגדולים לעולם הבעל שם טוב הקדוש ואדוננו מורנו ורבנו הרב אלימלך נשמתו בגנזי מרומים והם פתחו שער להשם צדיקים יבואו בו שלא יהרהר אדם שום הרהור תורה עד שיטבול עצמו לקריו שחכמי הגמרא לא בטלהו אלא מפני שאין רוב הציבור יכולין לעמוד בה אבל אותן האנשים הרוצים להשיג גופי התורה ומצוות צריכין להיות נזהר מאד בטבילה זו.

ועוד זאת אנו למידין מסמיכת הכתובים "והודעת לבניך ולבני בניך" וסמיך ליה "יום אשר עמדת" וכוליה שזאת גם כן בלתי אפשר ללמוד לתלמידים ולהכניס בלבם יראת השם אם אינו נזהר בטבילה זו.

הכלל העולה מזה מי שהוא לומד פשטות התורה בלתי טהור אזי אינו יכול להשיג בשום אופן מה היא יראה ומי שהוא לומד ספרי קבלה ואינו זהיר בטבילה זו יוכל לבוא חלילה לידי אפיקורסות והוא מטמא נפשות ישראל הנגררים אחריהם אבל אם האדם מקדש ומטהר עצמו מקטנותו וכל ימיו הוא לומד על טהרת הקודש הוא משיג יראת הרוממות והוא יכול לקרב את נשמת ישראל להבורא ברוך הוא ולהכניסם בגופי התורה ומצות ויראת שמים ואור קדושתו מופיע על תלמידיו ותלמידי תלמידיו ההולכים בעקבותיו עד סוף כל הדורו.

ועינינו הרואות אשר עדיין זורח בעולם אור קדושות שני המאורות הנזכר לעיל.

וזהו פירוש המדרש הנזכר לעיל ההא הוא דכתיב "יראת השם טהורה עומדת לעד" רצה לומר כשיראת השם טהורה רצה לומר שלומד בטהרה שהוא זהיר בטבילת עזרא כנזכר לעיל היא עומדת לעד אמר רבי לוי מיראה שנתיירא אהרן מלפני הקדוש ברוך הוא זכה ונתנה לו הפרשה הזו שאינה זזה ממנו ולא מבניו ולא מבני בניו עד סוף כל הדורות פירושו: על ידי שאהרן נהג עצמו בקדושה ובטהרה כל ימיו השיג פנימיות היראה כל כך שאור קדושתו מופיע על תלמידיו ותלמידי תלמידיו עד סוף כל הדורות.

וזה פירוש הפסוק גם כן אמור אל הכהנים בני אהרן פירוש שתאמר לעובדי השם שמכונים בשם כהן שיהיו תלמידי אהרן שגם הם יתנהגו על טהרת הקודש כמו אהרן ואז לנפש לא יטמא בעמיו רצה לומר שלא יטמא שום נפש מישראל המתקרבת אליו ואדרבה שיקרב נשמות ישראל להבורא יתברך ואור קדושתו יופיע עד סוף כל הדורות כנזכר לעיל.

MikvaTikva · Israel · Bnei Braq 61000 · Israel 

No comments: