Thursday, September 29

עשרת ימי תשובה

עשרת ימי תשובה (תשרי תשפ"ג) במרבית הדירות ישנן פגמים, אבל שונה ההתייחסות לפגמים של מי שמוכר את הדירה, מי שקונה אותה, ומי שדר בה. המוכר מיפה את הפגמים, את העובדה שהדירה בקומה האחרונה הוא יציג כיתרון - שהרי איש לא ירעיש מלמעלה, והאויר הכי טוב, הקונה ידגיש שיש חום מהגג, ומי שדר בה יחווה את היתרון והחסרון, ויכול לבחור להתעלם מזה או מזה. בעבודת השם שלנו משתמשים בתכונות ובמדות, שבכל אחת ניתן להשתמש לחיוב, כלומר כפי רצון השם, וניתן להשתמש לשלילה, כלומר שלא כפי רצון השם. בד"ר האדם סלחן מאד כלפי התכונות וההתנהגות שלו, ורואה בהן את היתרונות ולא את החסרונות. מי שבורך בתכונת הקנאות לדבר השם - ישמח מאד מכיצד הוא זוכה לקדש את השם בעולם ולמחוק את הרע, הפזרן ישמח שהוא מרבה בצדקה, הרגוע ישמח שהוא לא כועס, וכן הלאה; כלומר, המצב הטבעי של האדם כלפי עצמו הוא מצב של מי שמוכר דירה - רואה בעצמו כמעט רק את היתרונות, ולכל היותר הוא במצב של מי שגר בדירה - כלומר זורם עם החסרונות, לעתים מקונן עליהם, אבל אין לו יותר מדי מוטיבציה לשנות את התנהגותו. בימי הרחמים והסליחות אנו צריכים להיות כמי שקונה דירה, לחפש אחר המומים, ע"י שנחשוב עם עצמנו בכנות האם התכונה הזו מנוצלת רק כפי שהקב"ה רוצה? האם הנוהג כפנחס באמת דוקר רק את מי שהקב"ה מרשה לדקור? ואולי הוא דוקר גם את מי שמותר לו לנהוג כפי שנוהג עפ"י חלקו בתורה ומצוותיה? האם הפזרן אכן מפזר רק לדברים טובים ולא מבזבז את הממון שממנו אמור לפרנס את ביתו? האם הרגוע רגוע רק בעניני העולם ולא גם בדברים שדורשים מעט עזות, וכך הלאה. רק היחס לעצמנו כקוני דירה המחפשים מומים - מסוגל לאתר גם את המומים שבד"כ מתעלמים מהם. ובפרט, מי שזכה שדוד עשיר אומר לו - אני מממן לך שיפוץ מקיף, כולל דירה חלופית - ורק תמצא מה לתקן - הוא בודאי צריך להשתדל למצוא גם פגמים קטנים ולנצל את ההזדמנות המיוחדת שהדוד פותח את ידיו. ומי שיכולת השיפוץ שלו מוגבלת - חייב לקבוע סדר עדיפויות אלו פגמים יותר רציניים ויותר מטרידים, ולא הגיוני שיפנה את הכסף והמאמץ לרכישת ידיות זהב במקום הידיות הקיימות, בעוד הצנרת רקובה ודולפת; כפי שלא סביר שמי שהלך למוסך כדי לעשות שיפוץ כללי - רק יחליף את מכשיר השמע ויותר את הבלמים פגומים. וממילא חייב אדם לפנות לעצמו זמן בימים אלו לבוא חשבון נושא אחר נושא, תכונה אחר תכונה, מה לחלוטין לא תקין אצלו, וחייב למצוא לעצמו את הדרך לשפר את נושאים אלו, ואל יפטור את עצמו בהחלפת איזה פריט, כגון התחזקות מקומית בברכת אשר יצר מתוך סידור - בעוד הוא כעסן, שמירת השבת שלו מזולזלת, לפתוח ספר הוא פותח רק בשבת, וכו'. צריך לשפץ את מה שבאמת צריך שיפוץ, ולא רק איזו קוסמטיקה של שיפוץ, שלא באמת מתקנת את הקלקולים האמיתיים. וכמה טוב יעשה אם אכן ישאל את אשתו וחבריו - במה הם חושבים שהוא צריך להשתפר - שאז באמת יוכל לזכות למידע אמין וטוב מה מוטל עליו לעשות כעת. [דפי הוידוי המפורש מכילים נושאים רבים, שראוי ונכון לבדוק את עצמו האם הוא צריך בהם שיפור]

No comments: