This time of
the year before Rosh HaShonoh is the time to explore the Parshah of the Akeyda
Akeydas
Yitzchok is a term describing the story how Avrohom Avinu brought his son
Yitzchok up on the altar – Mizbe-ach on Mount Moriah. This was the tenth test, after all the tests
that he went through and withstood all of them.
The story of
the Akeyda first appears in Chumash Bereishis Chapter 22 and since then has
been highlighted throughout or long history.
For example, it appears in Google search 577,000 times (for comparison,
the Mabul appears 599,000 time). Then
there are many paintings by some of the most famous painters in history like
Rembrandt.
Unlike the
version taught in Muslim schools across the Middle East, which swap the roles
of the two brothers as if Avrohom offered Yishmael up and Yitzchok stayed
behind with Eliezer. As one Gadol is
purportedly retorted to this ludicrous fairy-tale: what a shame that this is
not the real story, for had this been true, HaShem could have prevented so much
innocent blood from being shed, had Avrohom carried out his intentions without
being stopped!!!
אומרים כל יום ובפרט בראש השנה: "כמו
שכבש אברהם אבינו את רחמיו"
1) The Parsha of Akeydas Yitzchak is
said on a daily basis in many Shuls across the world. It is also the portion of the Leining on the
second day of Rosh HaShanah, as is alluded to in the verse אשר ייאמר היום
– Hayom is a reference to Rosh HaShanah, when we say היום הרת עולם and זה היום תחלת מעשיך
– the Yom with the "ה"
הידיעה as the well-known Yom (Maor veShomesh, Rosh HaShanah).
The story of
the Akeyda is also alluded to in the Machzor of nearly (or all) Yomim Toivim:
Rosh HaShanah
Mussaf in Shofros and many other references, Succos in Tefillas Geshem and many
other places, Shavuos in the Yotzros / Krovos of both days (Yom Kippur?
Pesach?), Kaf Sivan אל הר
המור גבעת הוריה מהרב רבי מאיר שליח צבור זצ"ל
2) The head of a lamb
The Derech
HaChayim (Rabbi Yaakov of Lissa, Par. 142) writes that one of the reasons for
eating from the head of a ram or sheep on Rosh HaShanah night is to remember
the merits of the Akeydas Yitzchak.
3) טעם שהולכים לתשליך: עקדת יצחק
Tashlich is
also one of the things that we do in memory to Akeydas Yitzchok, as is brought
down in Yalkut Yosef on Hilchos Rosh Hashonoh (based on Midrash Tanchuma):
אחר המנחה ביום ראשון של ראש השנה, הולכים על יד שפת הים
או אצל הנהר, או באר מים חיים, או בור, לומר סדר "תשליך". ונהגו כן על פי
מה שאמרו במדרש, שכאשר אברהם אבינו הלך עם יצחק אל הר המוריה להעלותו לעולה כאשר נצטוה
מפי הקדוש ברוך הוא, קדמם השטן בדרך, והתחיל להסית את אברהם ואת יצחק ולמונעם ממצות
הבורא יתברך, וכאשר תוחלתו נכזבה וסירבו אברהם ויצחק לשמוע בקולו, הלך השטן ונעשה לפני
אברהם ויצחק כנהר גדול, כדי שלא יוכלו לעבור, ואברהם ויצחק לא השגיחו בזה, ונכנסו למים
עד שהגיעו לצוארם, ואז נשא אברהם את עיניו למרום להתפלל לפני השי"ת, ואמר, הושיעני
אלהים כי באו מים עד נפש, ומיד גער הקדוש ברוך הוא בשטן והלך לו. ומבואר בזוהר הקדוש
שעקדת יצחק היתה בראש השנה. ומטעם זה נוהגים ללכת לנהר לומר סדר תשליך, להזכיר זכות
אברהם ויצחק. ומנהג ישראל תורה הוא. [ילקוט יוסף מועדים עמוד לד, חזון עובדיה על ימים
נוראים עמוד קפו]
No comments:
Post a Comment