מאת עמנואל ראב"ד
המצוה
היחידה שחובתנו לקיים בפרהסיה, (מחוץ לדלת או בחלון הנראים ברחוב, ובתנאי שעדיין
עוברים אנשים): כדי לוודא לקהילה האם דיירי הבית אינם מתבוללים ולהתמודד נגד
ההתייוונות שבדור.
מאבק
החשמונאים היה: מלחמה בהתייוונות ובמתייוונים!
לאחר
נצחון המלחמה נגד היוונים, מצאו שהיוונים טמאו את כל השמנים של מנורת המקדש. נמצא
רק פך שמן טהור אחד, להדלקת יום אחד, אשר בדרך נס, הדליקו ממנו 7 ימים נוספים, עד
שיצרו שמן טהור חדש. שאלות: 1. המנורה
לא דלקה בבית המקדש במשך 3 שנות המלחמה. מה משנה אם היו צריכים לחכות עוד שבעה
ימים נוספים להדלקתה? לשם מה נצרך ה' לעשות את נס החנוכה? 2. 10 ניסים נעשו בבית
המקדש כל יום. ניסים מיוחדים לגברים, מיוחדים לנשים וניסים נגד כוחות הטבע וכד',
(אבות ה:). מדוע אחר המלחמה בהתיוונות, ה' בחר לעשות נס, כדי להראות שנצחון המלחמה
לא היה בגלל "כוחי ועוצם ידי"! בגלל עוז וגבורה של חלשים נגד גיבורים,
אלא רק בגלל עזרת ה' לנחישות כהנים, קדושים וטהורים להגן על קדושת וטהרת עם
ישראל, דווקא על ידי נס מיוחד במנורה
הטהורה? 3. מה מחייב נס המנורה יותר מאין סוף של ניסים שהתרחשו לעם ישראל בכל
הדורות, ומניסים של כל אדם, כל יום, כפי שאנו מתפללים 3 פעמים ביום: "ועל
הניסים שבכל יום"! שהניע את חכמינו
שנה לאחר נצחון המלחמה, לחייב, כל יהודי, בכל מקום סביב העולם, ועד סוף כל הדורות,
להדליק מנורת חנוכה, 8 ימים בביתו? אחת
התשובות: המלחמה ביוונים ובהתיוונות פרצה, כי היוונים, שבזמנו עמדו בפסגת מחקר
מדעי הטבע, טענו: שאין כוחות מעבר לחוקי הטבע. לכן: אין הבדל בין טהור לטמא, בין
כשר לטריפה ובין ישראל לעמים. חוקי התורה של טומאה וטהרה התנגשו עם עמדתם. כי אין
שינוי גשמי במהות החפץ, בין מצבו הטהור והטמא. כדוגמא: חפץ טהור שהיה בבית, ברגע
שמת בו אדם הוא נהפך לטמא, מבלי שחל בו כל שינוי במהות הגשמית של החומר. לכן
היוונים טמאו את כל השמנים, סגרו את המקוואות והכריחו להקריב בשר חזיר במקום בהמה
טהורה, והכריזו שאין גם כל הבדל בין ישראל לעמים, הממריץ נישואי תערובת, וכל זאת,
חלילה וחס, מסכן את המשך קיומו של עם ישראל!
על
כל זאת יצאו למלחמה קומץ של כהנים קדושים, מתיתיהו כהן גדול חשמונאי ובניו. מעטים
וחלשים ניצחו צבא אדיר של רבים וגיבורים. וכדי שלא נטעה לחשוב שהניצחון נבע מזה
שהיהודים חכמים יותר או בעלי עוז, לכן עשה ה' נס נוסף בהדלקת המנורה, במשך 7 ימים,
כי המספר שבע הוא הסמל המיוחד של בורא עולם. [אין בטבע שום חפץ המיצג את המספר 7,
למשל, בין אלפי זנים של פרחים אין אף פרח אחד בעל 7 עלי כותרת. לולא מצוות שבת
הכתובה בתורה לא היה ידוע לעולם על הגדרת זמן של שבוע בן 7 ימים]. כדי שכולם יוכלו
להבחין שהניצחון היה רק בדרך נס, כדי להמשיך את קיום עם ישראל בקדושה וטהרה.
המנורה נבחרה להמחיש גם את נס המלחמה, כי כל קיומה היה בדרך נס. היא נוצרה במשכן
בנס של "מקשה זהב"! כל הכלים במקדש נעשו על ידי בני אדם, המנורה היא
הכלי היחידי שלא נעשה על ידי בני אדם, אלא הכניסו גוש זהב לאש ויצאה המנורה הקדושה
(שמות כה:לא), המנורה תמיד דלקה בניסים, השלהבות לא דלקו כלפי מעלה אלה בזוית כלפי
צד מערב, כשהנר המערבי לא כבה מעולם וממנו הדליקו יום אחר יום, כדי להוכיח על
התגלות השכינה בקרב עם ישראל. ברוב המכשירים החשמליים דולקת מנורה קטנה, כדי לוודא
שהמכשיר פועל, להבדיל בין קודש לחול, כך גם המנורה הטהורה, כל יצירתה והדלקתה נועד
להצהיר לנו שכל מהלך החיים שלנו נעשה על ידי בורא עולם, על ידי נס.
שנה
אחרי המלחמה, הבחינו חכמינו שהנצחון בשדה הקרב, לא הצליח לכלות את ה"חושך על
פני תהום" שהיוונים וההתיוונות הביאו לעולם. לכן, מעכשיו ועד סוף כל הדורות,
כל יהודי חייב להיות מצוייד בכוחות נפש מרובים יותר עבור המאבק לחיזוק כוח הטהרה
נגד כוחות הטומאה של ההתיוונות. לכן, מעכשיו לא מספיק שהמנורה הטהורה דולקת בבית
המקדש. כי קיום עם ישראל מתחיל ומבוסס על טהרת הבית, קדושה וטהרה. מעתה, כל יהודי
חייב להדליק 8 ימים בשנה מנורת חנוכה בביתו, כדי לזכור כל השנה: "טהרו
והדליקו בקודשך"! כדי לחיות עם חשיבות הקדושה והטהרה גם כתריס הגנה נגד
התבוללות, שמד רוחני, נישואי תערובת וכד'.
כיצד
נר חנוכה מהווה רפואה לשמד הרוחני שתכננו היוונים על ידי: סגירת המקוואות,
ולהשכיחנו תורה וקיום המצוות? כיצד קדושה וטהרה מהווים תריס נגד שמד רוחני? אחת
התשובות: אין אדם בעולם בלי בעיות! ה', הוא המייצר בעיות לכל אדם, כי בלי בעיות לא
חוזרים בתשובה! (תהילים צ:ג). כאשר הבעיות כואבות מספיק, כל אדם מתפלל! גם אם מחוץ
לבית הכנסת ובמלים שלו. חובתנו לפרסם את נבואת ישעיהו המכריז את דבר ה': כי קבלת
תפילת-בקשותינו ברחמים וברצון, מתחזקת על ידי: טבילת מקוה לחזרה בתשובה!! [במיוחד
לפני התפילה] ככתוב גם כאשר מרבים להתפלל ה' איננו מקשיב, וכתנאי שהקב"ה ישמע
לבקשותינו כתוב בנביא: "רחצו" שהיא טבילת מקוה, מלבד לטהרה, גם לתשובה.
(ראה ישעיהו א:טו-טז, תרגום). כל אדם מוכן לעשות ולנסות דברים רבים כדי לפתור את
בעיותיו. לגברים, טבילת מקוה איננו נושא רגיש והירידה לטבילה קלה להתגשם.
בטבילה,
בחוסר אויר לנשימה, בבדידות מוחלטת, כל אדם נמצא בשער שבין החיים והמוות, שאז
באופן אינסטינקטיבי הוא מתקשר אל ה', "עומד לבד עם בורא עולם", מבקש
עזרה לפתרון בעיותיו היומיות וזועק במחשבתו מקרב לב: "אנא ה' הושיע נא"!
אך כל טובל מבין שכדי שבקשותיו יתמלאו, עליו להקדים ולמלא ביתר עוז את דרישות
הבורא ממנו, שהם: לימוד תורה ושמירת המצוות. וכך, על ידי הטבילה כל אדם נכנס לדרך
התשובה, ועולה מהטבילה במקוה בשמחה של תקוה לדף חדש ומזהיר יותר בחייו, ושימלא ה'
את משאלות לבו לטובה. לכן, אחרי הטבילה כל אדם חושב אחרת, מתפלל וחי אחרת, נישואי
תערובת מפסיקים להיות אופציה וכל חיי
הקהילה מקבלים אופי רציני יותר. לכן טבילת גברים היא הדרך היעילה, הקלה והזולה
ביותר להתמודד עם הבעיה שכיום 90% מעמנו סביב העולם עדיין אינם שומרים את מצוות
המקוה וכתוצאה 70% מתחתנים בנישואי תערובת ומליונים יהודים נמחקים מעם ישראל, וכן
טבילת גברים היא דרך נוחה ביותר לקשר את האדם עם הבורא גם בזמנים טובים, המביאה
לאמונה, ללימוד תורה ושמירת המצוות שהם תריס גם נגד שמד רוחני, איומי השמדת עם
ישראל ופורענויות שונות.
לכן
חשוב ביותר לכל קהילה לבנות גם מקוואות גברים, למרות שבימינו לגברים אין חיוב
טבילה מהתורה, אבל יש חובה, גם בגלל התוצאות החיוביות הרבות מהטבילה.
נר
חנוכה, כדי לזכור כל השנה: "נר ה' נשמת אדם" – [נר בניגוד ללהבה השורפת
הכל מיד], נר מתוכנת לדליקה אטית, והוא מסמל "שליטה עצמית"! האדם, היצור
היחידי המסוגל וחייב בשליטה עצמית! לכן אם זכה, נשמתו משמשת כ"נר ה'".
המוליך ל"נר מצוה" והמביאה ל"תורה אור"!
לכן,
הטהרה - "מקוה-תקוה", (עזרא י:ב), מביאה לקדושה, ישועה וגאולה קרובה, במהרה
בימנו, אמן!! כן יהי רצון! (ראה מאמרים: "מקוה בבית הלבן", "פעילות
לזיכוי הרבים", "מאבק האדם עם בעיותיו, הסיבה והפיתרון",
"מאבק האשה להמשכיות החיים",
"נר שבת קודש גם בשפע אור חשמל, מדוע?", אין אדם שאינו מאמין –
כל אדם מאמין בדבר שאין לו הוכחה", "מגבעות – כתר לאדם נזר הבריאה, איך
ולמה?").
המלה
"נר", מופיעה 44 פעמים בתנ"ך, כמספר נרות חנוכה עם השמש. המלה
"מנורה", 24 מתוך 27 פעמים, כתובה בתורה, בלי האות וו:
"מנרה". ללמדנו:
"מ-נר-ה" - "נר מה"? ולכן כל אדם חייב לשאול את עצמו כל יום:
איך ה"נר" של נשמתי משיג את המטרה העילאית לשמש כ"נר ה' - נשמת אדם"?
המנורה
הטהורה דלקה במקדש מערב עד בוקר, בזמן שאף אדם לא היה במקדש ליהנות מאורה.
ומפורסמת מימרת התלמוד: "וכי [בורא-עולם] לאורה הוא צריך"? (שבת כב:)
וברור מהאמור שהדלקת המנורה היא מעל ומעבר לצורך באור הגשמי, והיא קשורה לאור
הרוחני ואור השכינה. לכן גם "אין לנו רשות להשתמש בנרות החנוכה אלא לראותם
בלבד" – את האור והמסר הרוחני של נרות החנוכה.
הישועה
קרובה יותר כאשר כל עם ישראל שומר תורה
ומצוות, (סנהדרין צד), אנו מסיימים כל בוקר את התפילה בפסוק בישעיהו שאומר שכאשר
כל בני ישראל שומרים תורה ומצוות, זוהי הבטחה שיהיה שלום לעם ישראל. (ישעיהו
נד:יג) לכן, לטובתך:
נא
לפרסם ו/או לתמוך בהעברת המסר לכל יהודי! הזמן מאיתנו מאמרים חינוכיים (מתוך כ-70)
על הבנת הטבילה והצלתנו ע"י מצווה זו, כדי להפיצם לקרובים ורחוקים.
No comments:
Post a Comment