הערות על משניות מסכת עדויות
במשניות מסכת עדויות, מהדורת "משנה לנשמה"
פרק א' משנה י"ד חסר חולם במלת "הכל"
פרק א' משנה ב' ברע"ב ד"ה חמשה ועוד... הן שעור חלה צ"ל הן שיעור חלה
שם, בתויו"ט ד"ה שאדם אולי חסר מלת "מים" בין המלים "הין" ו"שאובין"?
פרק א' משנה ח' ברע"ב ד"ה בטומאה צ"ל "בשעה" ולא "בשעת"
פ"א מ"ג ברע"ב ד"ה שחייב אדם וכו' ורמב"ם קבל מאביו וכו' כדרך בני אדם עד היום וכו' - ככה נדפס בספרי משניות החדשים אולי צ"ל "בני אדום" כמו בדפוסים הקודמים וזה יותר מובן מהמשך הלשון "עד היום". דאם לא כן מה הפשט של צמד מלים אלה, הלא בני אדם של הדור של הרע"ב לא היו בדור של התנאים שמעי'ה ואבטליון ולא יתכן שהם מדברים ככה מאז ועד 'היום'?!
פרק א' משנה ח' ברע"ב ד"ה בטומאה צ"ל "בשעה" ולא "בשעת"
פרק א' משנה י"ד חסר חולם במלת "הכל"
פרק א' משנה ב' ברע"ב ד"ה חמשה ועוד... הן שעור חלה צ"ל הן שיעור חלה
שם, בתויו"ט ד"ה שאדם אולי חסר מלת "מים" בין המלים "הין" ו"שאובין"?פרק ב' משנה ג' חסר מלת "קטן" בין המלים "כפר" ו"שהיה"
פרק ב' משנה ג' חסר חולם במלת "הכל"
פרק ב' משנה ד' חסר חולם במלת "שבלת"
פרק ב' משנה ד' חסר נקודה באות "בית" של "בית"
פרק ב' משנה ה' צריך למחוק השוא תחת מלת "אם" האחרון
פרק ב' משנה ה' ברע"ב ד"ה וטמאות צריך למחוק אות ואו השניה ממלת "בטומאות"
פרק ג' משנה א' חסר חולם במלת "הכל" טמא חוץ מן...
פרק ג' משנה א' חסר חולם במלת "כל" שהוא משם אחד
פרק ג' משנה י' "מימיהן של בית אבא לא היה אופין" זה טעות הדפוס צ"ל: ""מימיהן של בית אבא לא היו אופין"
פרק ב' משנה ה' ברע"ב ד"ה וטמאות צריך למחוק אות ואו השניה ממלת "בטומאות"
פרק ד' משנה ב' חסר חולם במלת "כל" הכל
פרק ד' משנה ו' ברע"ב ד"ה "בית שמאי אומרים כדי סיכת אבר קטן טהור" זה טעות הדפוס צ"ל: "בית שמאי אומרים כדי סיכת אבר קטן" (זהו הד"ה - כמו בגוף המשניות( ואח"כ מתחיל פירוש הרע"ב: "טהור, טפי מהכי, טמא"
פרק ד' משנה ו' ברע"ב ד"ה אינו צריך צריך לתקן או למחוק(?) מלת "החבית"
פרק ד' משנה ו' ברע"ב ד"ה בית שמאי צריך לתקן או למחוק(?) מלת "טהור"
פרק ד' משנה ז' חסר חולם במלת "כל" שנתיחד עמה
פרק ה' משנה א' במשנה מובאים: דם נכרית, ודם טהרה של מצורעת, כרוקה וכמימי רגליה. אמנם ברע"ב ובפירוש הרמב"ם מובאים: דם נכרית, כרוקה וכמימי רגליה, ודם טהרה של מצורעת. אמנם ברע"ב למשנה זו במס' נדה פ"ד מ"ג הסדר: דם נכרית, ודם טהור של מצורעת כרוקה וכמימי רגליה, אבל בפירוש הרמב"ם שם הסדר: כרוקה וכמימי רגליה, ודם טהרה של מצורעת ודם יולדת שלא טבלה. וצריך ברור גרסאות אלו.
פרק ה' משנה ו' חסר שוא תחת השין ד"והשקוה"
פרק ה' משנה ד' ברע"ב ד"ה "ובית הלל אומרים מטמא... "הוא חשב" זה טעות הדפוס צ"ל: "הוא חשיב"
פרק ו' משנה ב' ברע"ב ד"ה לא אמרו צריך למחוק אות יוד ממלת "איברים"
פרק ו' משנה ב' ברע"ב ד"ה לא אמרו צ"ל שיעורא" ולא "שעורא"
פרק ו' משנה ב' ברע"ב ד"ה מרובה טומאת החיים "מטמא בכל שהו" זה טעות הדפוס צ"ל: "מטמא בכל שהוא"
פ"ז מ"ט ברע"ב ד"ה מפני תקנת השבים. מלים אלה לא מופיעים בגוף המשנה
פרק ז' משנה ז' ברע"ב ד"ה שהן במקום "גזור עליהו" צ"ל "גזור עלייהו"
פרק ז' משנה ז' ברע"ב ד"ה שהן מדרבנן צ"ל באותיות רש"י ולא באותיות מרובעות
פ"ח מ"ז ברע"ב ד"ה בית הצריפה. צ"ל צריפה.
פרק ח' משנה א' חסר חולם במלת "הסלת"
פרק ח' משנה ה' חסר חולם במלת "והכל"
פרק ח' משנה ז' חסר חולם במלת "למשה" מסיני
פרק ח' משנה ז' חסר חולם במלת "שלח" לכם את אליה הנביא
פרק ח' משנה ז' ברע"ב ד"ה בן ציון צ"ל "אלמא" ולא "אלימא"
פרק ח' משנה ד' ברע"ב ד"ה ועל משקה צבל "מטבחיא" ולא "מטבחייא"
שם ברע"ב ד"ה ודיקרב חסר המראה מקום לפסוק "ונסתרה והיא נטמאה"
שם ברע"ב ד"ה שמשיאין חסר מלת "את" בין המלים "שמשיאין" ו"האשה"
במשניות מסכת עדויות שמא עולה מצאת בי? אמר לו לאו מעשיך יקרבוך וכו. אם לא מצא בו עולה הרי הבן ראוי להיות מקורב ולמה לא רצה לפקוד עליו לחבריו?
במשניות מסכת עדויות מהדורת "וגשל", פרק ב' מ"ד ברע"ב ד"ה תזרע. מלת "הכרם" מוקף בסוגריים: (הכרם) ומלת הגפן מוקף לבנים: [הגפן]. אותו הגהה צריך להיות גם בד"ה לא תזרע: (הכרם) [הגפן].
משניות מסכת עדויות פ"ז מ"ב ציר חגבים טמאים - איך מתירים, הרי כל היוצא מן הטמא טמא?
No comments:
Post a Comment